Reklámköltés 2010: új módszertannal becsült a Magyar Reklámszövetség
Dr. Skriba Judit vezetésével a Magyar Reklámszövetség 11. alkalommal becsülte meg a magyar reklámpiac nettó reklámköltési adatait, melyet a Napi Gazdaság konferenciáján hozott nyilvánosságra.
10 év után az MRSZ a piac változásainak megfelelően módosította a kutatásba bevont médiumok körét, így a korábbiaknál teljesebb képet kapunk a magyarországi valós nettó reklámköltésről.
Ez azt is jelenti, hogy a korábbi évekkel való sematikus összehasonlítás nem értelmezhető.
Minden egyes medium típusra külön, esetenként más-más módszerrel végeztük el a változás becslését.
MÓDSZERTAN
A becsült forgalom a nettó, vagyis kedvezményekkel csökkentett, a szponzorációt és az ügynökségi jutalékot tartalmazó forgalom, amelybe csak a valós pénzmozgás számítódik bele. Médiatípusonként a becsült forgalmi adat a következő médiumokat tartalmazza:
TELEVÍZIÓ
Országos kereskedelmi és közszolgálati csatornák
Kábel/satelit: kábel és satelit csatornák, valamint a helyi kábeltelevíziók
SAJTÓ
az Adex-ben vizsgált lapok köre + a hirdetési lapok, ingyenes lapok (Szuperinfó, Helyi Théma, programfüzetek, önkormányzati lapok)
KÖZTERÜLET
közterületen vagy magánterületen lévő óriásplakát, citylight, járműreklám, oszlopreklám, kandeláber hirdetés, épületháló, vagy matrica, feszített fólia, fényreklám, kis plakát (metró mozgólépcső melletti, járműbelső, Mahír-oszlop, telefonfülke). Indoor eszközök nem, kivéve, ha az óriásplakát.
AMBIENT
A bennünket körülvevő, környezetünkben fellelhető, összes nem klasszikus reklámeszközt ambient médiának nevezzük.
RÁDIÓ
Országos kereskedelmi és közszolgálati, valamint budapesti, vidéki regionális adók és a helyi rádiók
MOZI
minden mozi, ahol reklámozásra van lehetőség.
A rádiós piac egy részét, a sajtó, és a mozi adatait adatszolgáltatói hálózatunk, jelentős piaci szereplők és iparági szakértőkkel való konzultáció során becsültük meg.
További információ:
Dr. Skriba Judit
skriba.judit@mrsz.hu